Avslutade kurser

VT 2011:

GA5444 Ledarskap och lärarprofession i teori och praktik - VT 2011


Från kursplanen:
Självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning med särskild hänsyn tagen till de förutsättningar digitala medier ger samt att kunna analysera samspelet mellan lärande och digitala medier i det pedagogiska arbetet.

Vi har fokuserat på momenten planering, genomförande, utvärdering och presenterar ett antal moment och verktyg som kan kopplas till detta.

David Johansson och Katrin Lindwall, DFM

Hur kan IKT användas för att utveckla din undervisning?

  • Ta tre minuter till att beskriva på vilka sätt IKT kan användas i din undervisning. Vilka tjänster skulle passa bra för just dig?
  • Välj ut en sak du beskrev och utveckla vidare.

Ni blir indelade i grupper om fyra.

Roller:

Person 1: Berättare

Person 2: Återberättare
Sammanfatta huvudpunkterna i vad person 1 har berättat.

Person 3: Rubriksättare
Sätt en rubrik på vad person 1 och 2 har sagt.

Person 4: Publicist
Under tiden person 1, 2 och 3 arbetar ska du ta bilder, ljud, video och text och publicera på Tumblr.

tumblr.jpgPhoto_apr_04,_9_18_29_fm_copy.jpgPhoto_apr_04,_9_18_37_fm.jpgPhoto_apr_04,_9_18_44_fm.jpg






HT2011:

GA5444 - kurstillfälle 18 november kl 9.30 - 15.00 sal M1076

Schema:

  • 09.30 - 10.00 presentation och introduktion
  • 10.00 - 12.00 (inkl. paus) föreläsning / seminarium / diskussion. Genomgång av uppgift att genomföra under VFU:n (kurssidan i denna wiki ska utgöra diskussionsforum för uppgiften)
  • 12.00 - 13.00 lunchrast
  • 13.00 - 15.00 workshop i 3 stationer - sociala medier & andra digitala resurser. [Öppna today's meet (mest för att visa på möjligheten]

Föreläsare:Lennart Axelsson
[Länk till Lennarts presentation: http://www.slideshare.net/laxlub/ga5444ht2011-uk-10217729]

Workshopledare: Katrin Lindwall & Susanna Nordmark

OBS! HAR DU EN EGEN LAPTOP - TA GÄRNA MED DEN

Workshop:

  1. Glogster - gå till www.glogster.com, skapa ett konto, gör en Glogsterpresentation. Tänk dig att din skola ska ha en heldag på temat kärlek. Skapa en interaktiv affisch för temadagen, använd Glogster-möjligheterna (filmer, bilder, länkar etc.) för att inspirera eleverna utifrån ditt ämne.
  2. Prova på att arbeta i Google Docs. Skapa ett Google-konto (om du inte redan har ett), samarbeta med dina kurskamrater i ett dokument för uppföljning av temadagen ovan. I ditt arbetslag (i det här fallet dina kurskamrater) ska du till sist förbereda och skapa en enkät som utvärderar temadagen. Skicka länken till enkäten till oss (Katrin & Susanna).
  3. (om vi hinner) jobba med Wikispaces // använda Embed.it.in


Uppgift:

  1. Vad har din VFU-skola för IT-plan? Vilka områden omfattar den (t.ex. infrastrukturen på skolan eller själva användningen av Internet som resurs och verktyg?)
  2. Om din skola saknar IT-plan, ta reda på varför.
  3. Vilken eller vilka pedagogiska idéer och målsättningar finns uttalade vad gäller skolans IT-arbete? På vilket sätt kan dessa bidra till elevernas lärande? Är de övergripande målsättningarna kopplade till just ditt/dina ämnen? På vilket sätt?
  4. Hur ser du själv på utvecklingen av dina ämnen vad gäller användningen av digital teknik i undervisning?
  5. Glöm inte vikten av att dela med dig av goda idéer! Har du, får du, hittar du, etc. DIGITAL INSPIRATION under din VFU, dela med dig av det du sett, hört och provat på i diskussionsforumet (klicka på fliken "Discussion" ovan och gör ett inlägg med ämnesraden "digital inspiration").

DISKUTERA uppgift 1 - 5 i forumet ovan. Ange resp. frågas nummer + ditt namn i ärenderaden innan du börjar skriva. Glöm inte att klicka på "Post" innan du avslutar.

OBS! För att kunna göra diskussionsinlägg måste du först skapa ett konto på Wikispaces.
Klicka på "Discussion" ovan, välj "New Post" så visas en ruta med uppmaning att logga in. Klicka på länken "sign in" i rutan så skickas du vidare till en sida där du möts av "Welcome to Wikispaces!". Klicka på länken "Make a new account."
Välj användaruppgifter, kryssa NO i rutan "Make a Wiki?" och klicka Join. Du blir då skickad till din profilsida. Om du vill kan du fylla i en massa saker här, annars kan du gå tillbaka till digitalinspiration och börja diskutera med en gång.
För att ditt konto ska förbli aktivt kommer du att få ett bekräftelsemail från Wikispaces som du måste svara på.

För att du ska bli godkänd i delkursmomentet kring IKT och lärande, måste du i forumet utförligt ha diskuterat de 5 punkterna under rubriken "Uppgift" ovan före kursens slut.

Litteratur:



Hej och välkommen!

Det här är wikin vi bland annat använder för din deluppgift kring digital teknik som hör till kursen GA2332 under HT 2011.


Vi ses på kursintroduktionen fredagen den 2 september!
Katrin och Susanna

Litteraturtips: "Från wikis till mattefilmer - om IKT i skolan" 
Lena Vestlin (red.)

Webbtips från MindShift: "Six reasons why kids should know how to blog"

Inspirationsfilm: IKT i förskolan


[Kika också gärna in på webbplatsen Ung Kompensation för mer specifik information om kompensatoriska hjälpmedel för lärande.]

Kursuppgift:

1. När du gör din VFU - diskutera med din handledare och övrig personal hur digital teknik används i verksamheten. Glöm inte att dokumentera!

2. Redogör för på vilket sätt du själv kommer att använda digital teknik i din framtida lärarroll.

3. Reflektera över din egen digitala kompetens. Var hittar du det stöd du behöver för att kunna arbeta med Iris? Titta på youtube-filmen om Iris 14 månader nedan!


Redovisning av kursuppgiften:

Din redovisning ska vara oss tillhanda senast 17/12 2011. 
Du kan skriva ett paper (max 3 sidor, enkelt radavstånd, 12 pt)
...ELLER...
så kan du t.ex. göra en digital berättelse (titta bland IKT-tipsen i menyn till vänster), eller en film eller intervju (kolla först att du får filma och ta bilder på din VFU-plats),
...ELLER...
så kan du prova på någon annan redovisningsmetod - bara du löser uppgiften ovan.

Vi vill ha en länk till din redovisning via webbverktyget Dropbox (se instruktion nedan).

Dropbox är en gratis webbplats för lagring och delning av information, t.ex. text- eller filmfiler. Det är en mycket bra tjänst att använda i många olika verksamheter. Istället för att skicka stora filer till varandra, delar man länkar till filen som ligger en allmän mapp i Dropbox. I Dropbox kan man lagra alla sina dokument och nå dem från vilken internetansluten dator som helst. Man kan också dela hela mappar med varandra.

OBS! Det är länken till din redovisning (och inte själva texten, filmen, eller berättelsen) som du ska skicka in till Blackboard senast den 17 december!

OBS! NU HAR EN INLÄMNINGSUPPGIFT FÖR DELMOMENTET "DIGITAL TEKNIK" LAGTS UPP I BLACKBOARD - DET ÄR TILL DEN NI SKA SKICKA IN ER UPPGIFT - INTE TILL MEDDELANDEBOXEN OCH INTE TILL VÅRA E-POSTADRESSER.

HAR NI REDAN SKICKAT IVÄG ER UPPGIFT ÄR DET ABSOLUT INGEN FARA, SKICKA DEN BARA IGEN TILL BREVLÅDAN FÖR INLÄMNINGSUPPGIFTER, SENAST 17 DECEMBER KL 23.59.

Sorry att vi inte hade detta klart från början - vi missade helt enkelt det.

....

Gör så här med Dropbox:

  • Gå till www.dropbox.com.
  • Skaffa dig ett konto (om du inte redan har ett). Det är helt gratis. Installera Dropbox-programmet på din dator.
  • Gå tillbaka till webbplatsen och logga in med ditt konto. Webbsidan ser ut så här när du loggat in.
Skärmavbild_2011-08-31_kl._09.52.00.png
  • Börja med att öppna den publika webbfoldern (heter "Public", se bilden ovan) klicka på den för att öppna mappen.
  • Skicka upp ditt arbete i "Public"-foldern genom att klicka på "Upload"-fliken.
  • Klicka på "Choose files".
1.png
  • Leta reda på ditt arbete som du sparat på din dator. Markera filen.
  • Klicka på "Start upload"
  • När filen laddats upp till Dropbox kan du se den i mappen "Public"
  • Högerklicka på filen (i exemplet nedan heter filen "1").
  • Välj "Copy public link"
Skärmavbild_2011-08-31_kl._10.03.01.png
  • I fönstret som öppnas markerar och kopierar du den URL (webbadress) som visas, se bild nedan.
  • Det är den adressen du ska skicka in till oss i Blackboard.

Skärmavbild_2011-08-31_kl._10.17.27.png

Får du problem (försök själv först!) - hör av dig till någon av oss:

susanna.nordmark@lnu.se
katrin.lindwall@lnu.se

så ska vi försöka hjälpa dig.
Lycka till!




VT2012:


Välkomna till medietekniks del i kursen GA5444 vt2012
Innan vi träffas den 12 eller 13 april, vill vi att ni har tittat på de filmer ni hittar genom nedanstående länkar!
1. http://www.ted.com/talks/dan_meyer_math_curriculum_makeover.html
2. http://www.youtube.com/watch?v=blWcbY5qA58
3.http://www.youtube.com/watch?v=CtWiGImKSEg
4. http://www.youtube.com/watch?v=hVimVzgtD6w

Tack för i går BG 1-4!
Och tach för idag BG 5-8!
Här hittar ni presentationen: Länk.

De fysiska träffen är:
Torsdag den 12 april, kl 9 - 15. Sal N1037. Basgrupper 1 - 4.
eller
Fredag den 13 april, kl 9 - 15. Sal N1037. Basgrupper 5 -8.
På förmiddagen kommer du att få se olika digitala verktyg som kan användas i undervisningen.Senare på dagen får du själv pröva!
Ta med dig din bärbara datorkraft!
Hälsningar
Katrin & Mattias
mattias.davidsson "at" lnu.se
katrin.lindwall "at" lnu.se

Uppgift 1 av 1 - Framtidens lärande

(Dead-line 18 maj 23.55 <-- OBS)

Denna uppgift syftar till att ta sig an följande ur kursplanen:

  • Förväntade studieresultat: självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning med särskild hänsyn tagen till de förutsättningar digitala medier ger samt kunna analysera samspelet mellan lärande och digitala medier i det pedagogiska arbetet, ochstrukturera och dokumentera ett självständigt arbete med vetenskaplig ansats.
  • Kursinnehåll: En viktig förutsättning för professionellt arbete som lärare är digitala medier. I kursen fördjupas frågor kring digitala mediers betydelse för den egna professionella verksamheten. I den verksamhetsförlagda utbildningen ges studenterna möjlighet att reflektera över och omsätta detta i konkret verksamhet.
  • Kursen behandlar frågor kring kvalitets­ och utvecklingsarbete i en konkret verksamhet. Med utgångspunkt i läroplaner och övriga styrdokument skall studenten på ett reflekterande sätt planera, genomföra och utvärdera ett undervisningsavsnitt med särskild hänsyn tagen till de villkor som digitala medier medför. Här berörs även frågor kring bedömning och betygssättning.

Uppgiften tar sitt avstamp i de föreläsningar och diskussioner som går av stapeln under den fysiska träffen. Du skall planera, genomföra och dokumentera ett moment inom ramen för din VFU (det kan vara samma moment som du redan planerat i samband med andra delar av kursen). Välj 2-3 av de tekniker eller verktyg som du fått se under den fysiska träffen. Hur skulle du kunna integrera dessa i din undervisning? Hittar du några goda exempel där dessa verktyg används i skolan? När du planerar ditt moment behöver du naturligtvis diskutera med din handledare och kollegorna på arbetsplatsen för att ta reda på vad som redan nu görs i termer av IKT och vilka resurser som finns att tillgå.

Beroende på formen på din planerade aktivitet så skall du dokumentera genomförandet på lämpligt sätt. Några möjligheter är:

  • Fotografera/filma/etc
  • Låta eleverna fotografera/filma/etc
  • Samla elevernas producerade material via länkar eller digitala inbäddade artefakter
  • Föra loggbok, exempelvis i bloggformat över dina aktiviteter

Din redovisning av detta kursmomentet skall gå att komma åt via en länk som du skickar till inlämningmappen på Blackboard. Redovisningen skall innehålla följande delar och finnas oss tillhanda senast den 18 maj

  • Ditt namn och kurs
  • En kortare beskrivning (70-100 ord) av det planerade momentet
  • En kortare text (70-100 ord) som motiverar varför momentet och de ingående verktygen är att föredra framför mer traditionell undervisning, plus länkar till exakt två källor som styrker dina argument, alternativt kortare citat ur källor som styrker dina argument
  • Dokumentation och beskrivning av själva genomförandet, exempelvis enligt punktlista ovan, som gör det möjligt för en utomstående att ta del av själva aktiviteteten och det som den mynnat ut i i termer av producerat material
  • En utvärdering och sammanfattande/reflekterande text på maximalt 300 ord

Du bör distribuera dina resurser enligt följande:

1-2 dag förbereder och planerar du (du har förhoppningsvis redan tittat på ett antal filmer)
1-2 dagar genomför och dokumenterar du (under perioden v. 16-19)
1 dag reflekterar du och gör din redovisning

Tips från coachen:
Publicera din redovisning exempelvis med/på:

http://docs.google.com
http://blogspot.com
http://youtube.com
http://mindmeister.com
http://prezi.com
http://tumblr.com
Många av dessa fungerar även bra 
att använda för dokumentation på vägen...

Du kan även använda flera, tex genom att 
länka till You Tube från din blogg. Men vi vill ha EN länk







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar