GA5444 vt 2013


Välkomna till medietekniks del i kursen GA5444 vt2013

NYTT!

Här är länken till den prezin vi visade i torsdags. http://goo.gl/43uul

Litteraturlista

Gärdenfors, Peter (2011). Lusten att förstå. Stockholm: Natur och Kultur. (284 s.) 
Diaz, Patricia (2012). Webben i undervisningen: digitala verktyg och sociala medier för lärande..      Lund: Studentlitteratur. ( 306 s.)
Vestlin, Lena (red) (2009). Från wikis till mattefilmer. Stockholm: Lärarförbundets förlag. ( 142 s. )
Löfving, Christina (2012). Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen: så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr 11. Stockholm:Liber. (191 s.)
McLeod, Scott & Lehmann, Criss (eds) (2012). What school leaders need to know about digital technologies and social media. San Francisco: Jossey-Bass. (214 s.)
Trilling, Bernie  & Fadel, Charles. 21st Century skills: learning for life in our times. San Francisco: Jossey -Bass. (206 s)
Winter, Simon & Johansson, Per (2009). Digitalis filosofi: Människor, modeller och maskiner. (Elektronisk). Stockholm: .SE:s Internetguide, nr13. Tillgänglig: https://www.iis.se/docs/digitalis_filosofi_web.pdf (69 s.)

_________________________________________________________________________________



Grupp 1 träffar vi den 11 april 09.00-12.00 Sal D2272V
Grupp 2 träffar vi den 11 april 13.00-16.00 Sal D2272V

+Katrin Lindwall +Mattias Davidsson 

Innan vi träffas är det av största vikt att ni har tittat på de filmer ni hittar via nedanstående länkar!

1. http://www.ted.com/talks/dan_meyer_math_curriculum_makeover.html, alt https://www.youtube.com/watch?v=NWUFjb8w9Ps
2. http://www.youtube.com/watch?v=blWcbY5qA58
3. https://www.youtube.com/watch?v=j7oBrCIqi7A
4. http://www.youtube.com/watch?v=hVimVzgtD6w

Tag med era datorer, paddor, smartphones eller vad ni kan tänkas äga i termer av informationsteknologi. 

Uppgift IKT VFU

Ni kommer att få göra en uppgift att utföra med under er VFU som är kopplad till era andra examinationsuppgifter. Räkna med att den kräver viss planering och förberedelse, samt utförande och dokumentation/reflektion under er VFU. Uppgiften motsvarar ca 1hp. 

Uppgiften syftar till att ta sig an följande ur kursplanen:
  • Förväntade studieresultat: självständigt planera, genomföra och utvärdera undervisning med särskild hänsyn tagen till de förutsättningar digitala medier ger samt kunna analysera samspelet mellan lärande och digitala medier i det pedagogiska arbetet, ochstrukturera och dokumentera ett självständigt arbete med vetenskaplig ansats.

I kursen skall den studerande nå en fördjupad förståelse av lärarprofessionens innebörd med avseende på pedagogisk ledning och skolans organisatoriska villkor samt en väl utvecklad förmåga att självständigt planera, genomföra och utvärdera verksamhet med särskild hänsyn tagen till de förutsättningar som digitala medier ger.


  • Kursinnehåll: En viktig förutsättning för professionellt arbete som lärare är digitala medier. I kursen fördjupas frågor kring digitala mediers betydelse för den egna professionella verksamheten. I den verksamhetsförlagda utbildningen ges studenterna möjlighet att reflektera över och omsätta detta i konkret verksamhet.
  • Kursen behandlar frågor kring kvalitets­ och utvecklingsarbete i en konkret verksamhet. Med utgångspunkt i läroplaner och övriga styrdokument skall studenten på ett reflekterande sätt planera, genomföra och utvärdera ett undervisningsavsnitt med särskild hänsyn tagen till de villkor som digitala medier medför. Här berörs även frågor kring bedömning och betygssättning.


Beskrivning av uppgiften


Er IKT-Uppgift tar sitt avstamp i den föreläsning och de diskussioner som går av stapeln under den fysiska träffen. Du skall planera, genomföra och dokumentera ett moment inom ramen för din VFU (det kan vara samma moment som du redan planerat i samband med andra delar av kursen). 

Välj några (fler än en/ett) av de tekniker eller verktyg som du fått se under den fysiska träffen. Hur integrerar du dessa i din undervisning? Hittar du några goda exempel där dessa verktyg används i skolan? När du planerar ditt moment behöver du naturligtvis diskutera med din handledare och kollegorna på arbetsplatsen för att ta reda på vad som redan nu görs i termer av IKT och vilka resurser som finns att tillgå.

I examinationsuppgift 2 skall ni enligt studieguiden redovisa kring nedastående frågor och innehåll. Ni arbetar lämpligen med dessa frågeställningar redan under denna uppgift. Återanvänd gärna tankarna när ni redovisar er examinationsuppgift 2. IKT är ju egentligen inget som ligger utanför den "vanliga" didaktiken även om ni här får det som en separat uppgift.


Ur examinationsuppgift 2


Följande frågor fungerar styrande för hur ni genomför undervisningsmålen

Ge exempel på innehåll, arbetssätt och arbetsformer samt hur undervisningen utformas av lärare och elever tillsammans. Presentera konkret hur eleverna kan göras delaktiga och få inflytande i olika delar. 

-Redogör för exempel på innehåll, arbetssätt och arbetsformer.

-Utveckla en diskussion om genomförandets möjligheter och hinder

-Beskriv hur de planerade lektionerna/arbetsområdet ska examineras och vilka förmågor eleverna ska visa i examinationen (till exempel förmåga att sammanställa fakta, reflektera över existentiella frågor, göra analyser, förmåga till kreativitet och samarbeteeller föra matematiska resonemang).

-Beskriv hur eleverna ska göras medvetna om vilken kvalité deras prestationer har. Kopplat till kursplanerna och till betygskriterierna i ämnet. 

-Resonera även kring vilken relevans yrkesetiska perspektiv har för genomförandet.

-Anknyt till de identifierade problemen i uppgift 1 och resonera kring genomförandet av undervisningen.

Följande frågor fungerar styrande för värdering och utveckling


En viktig del i ett kvalitetsarbete är att utifrån en utvärdering föreslå åtgärder för utveckling, det vill säga hur man ska gå vidare för att förändra förutsättningar och/eller process. För en diskussion med utgångspunkt i personliga reflektioner kring uppgiften. Använd er, liksom i övriga delar av uppgiften, av litteratur och föreläsningar som behandlats under kursen.

-    
Diskutera på vilket sätt du skulle vilja utveckla undervisningen och hur detta skulle kunna gå till.

Redovisning och dokumentation av er IKT-Uppgift


Beroende på formen på din planerade aktivitet så skall du dokumentera genomförandet på lämpligt sätt. Några möjligheter är:
  • Fotografera/filma/etc
  • Låta eleverna fotografera/filma/etc
  • Samla elevernas producerade material via länkar eller digitala inbäddade artefakter
  • Kontinuerligt föra loggbok, exempelvis i ett Google dokument eller i en blogg

Din redovisning av detta kursmomentet skall du skriva i ett Google document i Google Drive. Du döper dokumentet enligt 
"IKT UPPGIFT GA5444 vt2013 [Ditt namn]". Du delar dokumentet med katrin.lindwall@lnu.se samt mattias.davidsson@lnu.se med rättighet att redigera. När du känner dig färdig så fyller du i detta formulär med korrekt länk och övriga uppgifter.  Redovisningen SKALL innehålla följande delar och finnas oss tillhanda senast den 19 maj för att du skall få den bedömd och därmed kunna få din VFU godkänd.  gå att komma åt via en länk som du skickar till. där du som Ärende/Subject anger: "IKT UPPGIFT GA5444 vt2013 [Ditt namn]".
  1. Ditt namn och kurs
  2. Beskrivning: En kortare beskrivning (70-100 ord) av det planerade momentet
  3. Motivering: En kortare text (70-100 ord) som motiverar varför momentet och de ingående digitala verktygen är lämpliga att använda, plus länkar till exakt två relevanta källor som styrker dina argument, alternativt kortare citat ur källor som styrker dina argument
  4. Dokumentation av genomförandet: Dokumentation och beskrivning av själva genomförandet, exempelvis enligt punktlista ovan, som gör det möjligt för en utomstående att ta del av själva aktiviteteten och det som den mynnat ut i i termer av producerat material
  5. Utvärdering: En utvärdering och sammanfattande/reflekterande text på maximalt 300 ord - diskutera på vilket sätt du skulle vilja utveckla undervisningen och hur detta skulle kunna gå till

Du bör distribuera dina resurser enligt följande:

1-2 dag förbereder och planerar du (du har förhoppningsvis redan tittat på ett antal filmer)
1-2 dagar genomför och dokumenterar du (under VFU-perioden v. 17-20)
1 dag reflekterar du och gör din redovisning


Du kan välja att fördela denna tid under en längre period, men sammanlagt bör din arbetsinsats motsvara ovanstående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar